- اخبار فرهنگی - به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تاج من، کیومرث پوراحمد متولد سال 1328 در نجف آباد استان اصفهان سال گذشته فیلم «پرونده باز است» را ساخت که در جشنواره فجر بدون حضور کارگردان، شرکت...
- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تاج من، کیومرث پوراحمد متولد سال 1328 در نجف آباد استان اصفهان سال گذشته فیلم «پرونده باز است» را ساخت که در جشنواره فجر بدون حضور کارگردان، شرکت کرد.

«تیغ و ترمه»، «کفشهایم کو؟»، «50 قدم آخر»، «اتوبوس شب»، «نوک برج»، «گل یخ»، «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «بخاطر هانیه» و «بی‌بی چلچله» از فیلم‌های سینمایی این کارگردان به شمار می‌رود. او در تلویزیون هم سریال‌های ماندگار «قصه‌های مجید» و «سرنخ» را ساخته بود.

او در روزهای پایانی عمرش فیلم «پرونده باز است» را به جشنواره چهل و یکم فجر رساند اما فیلم به لحاظ محتوایی نتوانست موفقیتی به دست آورد همچون فیلم «تیغ و ترمه» که با انتقادات فراوانی هم روبرو شد. 

یکی از انتقاداتی که به مرحوم پوراحمد در این سال‌ها می‌شد این بود که هیچ‌کدام از کارهای جدید او رنگِ خانواده را به آن صمیمیت و گرمای کارهای ماندگارش «قصه‌های مجید» و «خواهران غریب» نداشت. او جلوی دوربین تسنیم صحبت‌های قابل تأملی داشته که شاید در حال حاضر خواندنی باشند. 

کیومرث پوراحمد بر اثر سکته قلبی درگذشت

کیومرث پوراحمد نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون «تیغ و ترمه» و «پرونده باز است» را برای دو جشنواره فیلم فجر آورد که به اعتقاد بسیاری از منتقدین، سینمای پوراحمد این سینما نیست. سینمای او سینمای خانواده است و نوستالژی برای مخاطب؛ کارهایی چون «قصه‌های مجید» و «خواهران غریب» در قاموس او می‌گنجد.

حالا چرا این چنین شده سوال بسیاری است. او با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در حاشیه جشنواره سی و هفتم فیلم فجر هم‌کلام شد و گفت: سال‌هاست به جشنواره نمی‌آیم و علاقه‌ای ندارم. این روزها حوصله‌ام کمتر شده و فقط به خاطر پولی که بابت نمایش فیلم می‌دهند حاضرم در جشنواره باشم. من اعتقاد ندارم "خانواده" در فیلمم گم‌شده فقط دیگر خانواده شیرینی را به تصویر نکشیده‌ام.

وی تأکید کرد: خانواده در «تیغ و ترمه» متشتت و آشفته است و این آشفتگی برآمده از شرح حال روز جامعه است. الان خانواده چطوری هستند؟ به خاطر فقر و بیکاری و مشکلات دیگر لطمه دیده‌اند. اما همچنان من به خانواده در سینمای ایران اعتقاد دارم؛ منتها یک بخش‌هایی است که پراکنده و متشتت شده‌اند. خانواده تنها از یک فیلم درنمی‌آید تا انقلابی به راه بیندازد. ما در فیلم خیلی چیزها را می‌گوییم اما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه اتفاقات از درون این فیلم دربیاید.

پوراحمد خاطرنشان کرد: من سی سال پیش «قصه‌های مجید» را ساخته‌ام و از آن سال‌ها خیلی چیزها تغییر کرده و قطعاً نمی‌توانم تحت چارچوب برخی ذهن‌ها و تصورات، کاری بسازم. من دیگر پوراحمد «قصه‌های مجید» و «خواهران غریب» و جملگی آن فیلم‌های شیرین نیستم.

گفت‌وگو و گزارش از مجتبی برزگر

انتهای پیام/

منبع : منبع